• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
  • Напиши статија
  • Регистрација
  • Контакт
  • Сервис
  • Услови за користење
  • Превземање

Статија

експерти на различни теми

  • Деловни вештини
    • Бизнис
    • Деловна комуникација
    • Лидерство
    • Маркетинг
    • Менаџмент
    • Мотивација на вработени
    • Мрежен маркетинг
    • Организациска култура
    • Претприемништво
    • Продажба
    • Тимска Работа
    • Финансии
    • Човечки ресурси
  • Личен развој
    • Биографија
    • Време
    • Емоционална интелигенција
    • Интелигенција
    • Кариера
    • Коучинг
    • Личен менаџмент
    • Лични финансии
    • Невербална комуникација
    • Невро-лингвистичко програмирање
    • Образование
    • Пензија
    • Пишување и говор
    • Психологија
    • Стрес
    • Уметност
  • Живот
    • Јога
    • Љубов
    • Алкохолизам
    • Вино
    • Деца
    • Диета
    • Здравје
    • Исхрана
    • Семејство
    • Фитнес
  • Разно
You are here: Home / Автори / Гордана Андоновска / Важноста на мислечките процеси, читањето и учењето

Важноста на мислечките процеси, читањето и учењето

20.09.2023 Категории: Гордана Андоновска, Интелигенција

Можете ли да одговорите на овие прашања: Кога почнала Втората светска војна? Кои се сличностите и разликите помеѓу периодите после Првата и после Втората светска војна? Зошто би требало или не би требало да има смртна казна?

Секое од овие прашања бара од вас да мислите, но не бара ист тип на мислење.

Првото прашање едноставно бара да се вратите во вашето долгорочно помнење и да ги прелистате зачуваните години и настани.

Одговорот на второто прашање е сосема различен. Прво треба да се сетите на се што знаете за двете војни, да ги поделите податоците во набројувања кои потоа ќе ги анализирате за да ги утврдите сличностите и разликите.

Третото прашање бара пронаоѓање и обработка на многу информации за смртната казна, за нејзиното влијание на општеството и нејзината ефикасност во намалувањето на злосторствата. Потоа треба да обликувате став за тоа дали верувате во тоа колку смртната казна влијае на криминалците.

Значи, сите овие три прашања бараат различни и се посложени мислечки процеси за да се дојде до прифатливи одговори. Некои типови мислења се посложени од други. Како што покажуваат снимките на мозокот, како што мислечката задача станува се посложена, така се вклучуваат различни делови од мозокот, особено во фронталниот кортекс.

За да се носи со различни ситуации, мозокот вклучува различни механизми. Еден од нив е логиката. По тој механизам, ако А е еднакво на Б, а Б е еднакво на В, тогаш и А мора да биде еднакво на В. Постојат и други механизми: рационалност, создавање слики, идентификување на образец, апроксимација. Сите тие помагаат човекот да се носи со проблемите, концептите или одлуките.

Во процесот на мислење важна улога имаат и емоциите. Голем дел од емоциите се обработуваат во лимбичкиот систем, а тој соработува и во преносот на емоционалните пораки во долгорочното помнење. Емоциите честопати претходат на церебралното процесирање и можат да го намалат или поддржат когнитивното учење. Ако го сакаме она што го учиме, поголема е веројатноста дека ќе го задржиме вниманието и ќе се свртиме кон мислење на повисоко ниво. Ако истражуваме и поставуваме прашања како што се: Што ако?…кога не ни се допаѓа тоа што го учиме, помалку време ќе поминеме на учење и ќе останеме на најниските нивоа на мислечка обработка. Кога луѓето создаваат позитивни емоции, се зголемува опсегот на нивното внимание и се зголемува способноста за критичко мислење. Неутралните или негативни емоции имаат спротивен учинок – го намалуваат опсегот на вниманието и ги ослабуваат вештините за критичко мислење.

Темелната поделба мислењето го дели во две категории: конвергентно или мислење од понизок ред и дивергентно односно мислење од повисок ред. Наша цел е се разбира да го развиваме она од повисок ред, во учењето и во животот воопшто. Преиспитувајќи ги моделите кои ги опишуваат димензиите на мислењето, повеќето ги вклучуваат следните главни подрачја.

Со основната обработка ги трансформираме и евалуираме информациите како што се: набљудување (вклучува препознавање и присетување), пронаоѓање обрасци и генерализирање (вклучува класификација, споредување и спротивставување, идентификување на важни и неважни информации), создавање заклучоци од обрасците (вклучува предвидување, претпоставување и сл.), заклучување базирано на набљудување (вклучува проверка на доследноста, препознавање на стереотипи, недокажани претпоставки, потврдување на заклучоците со факти итн.)

Овие основни процеси ни овозможуваат да создаваме смислени слики за светот околу нас поврзувајќи ги деловите од информациите во разбирливи обрасци. Тие придонесуваат во создавањето на ставот дека заклучоците треба да се базираат на факти.

Постои знаење од едно подрачје кое поединецот треба да го поседува за да направи основно процесирање. Критичкото мислење е сложен процес кој се базира на објективни страндарди и доследности. Вклучува проценување со користење на објективни мерила и промислување со образложение. Креативното мислење подразбира поврзување на информациите во сосема нов концепт, идеја и сл. Метакогницијата е свест за сопствените мислечки процеси. Тоа значи дека секој човек треба да знае кога и зошто треба да ги употреби основните процеси и како тие се однесуваат кон содржината на учењето. Метакогницијата може да се подели на два споредни процеси: набљудување на развојот во текот на учењето и внесување соодветни измени кога во текот на учењето ќе се појават потешкотии.

Голем проблем на повеќето образовни системи е тоа што недоволно го развиваат мислењето од повисок ред. Често учениците и студентите се препуштени на самостојно учење вештини на критичко и креативно мислење како и метакогниција. Ао сте ученик или студент, тестирајте се сами себе: колку од времето кое го поминувате во учење посветувате на креативно размислување? До колку нови идеи доаѓате, колку нови концепти создавате во текот на учењето? Колку критички размислувате преиспитувајќи го материјалот со објективни мерки? Ако мислите дека така губите време, сетете се: на развојот му придонесува размислувањето од повисок ред!

Но за воопшто да почнеме да размислуваме за тоа како создаваме мислења, потребно е да се навикнеме редовно да читаме и да примаме информации кои понатаму треба да ги поврзуваме. Ограничувачки фактор е мислењето што го имаме за себе. Па така, стандардниот тест за интелигенција ни кажува каква е нашата вербална и нумеричка интелигенција. Сите мислиме дека сме многу паметни ако имаме висок IQ. Се покажало дека луѓето со висок коефициент на интелигенција често немаат развиена емоционална и социјална интелигенција. Според најновите истражувања, паметни сме ако владееме со што поголем број на интелигенции. А сите наши интелигенции се: старателска, лична, социјална, духовна, емоционална, сексуална, нумеричка, просторна и вербална.

Еден од најефективните начини за поттикнување на развојот на сите интелигенции е методот Брзо читање Power reading кој воедно овозможува зголемување на брзината на читање со истовремено зголемување на степенот на разбирање преку примена на мемориски техники.

Aвтор: М-р Гордана Андоновска е сопственик на центарот за развој на човечки потенцијали – Ин Оптимум. Таа е прв сертифициран обучувач за методот Power Reading Брзо Читање во Македонија. За повеќе информации посетете ја нивната веб страница http://www.brzocitanje.com.mk/.

Категории: Гордана Андоновска, Интелигенција

За авторот:

Reader Interactions

Остави коментар Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Primary Sidebar

Последни Постови

  • Светските компании ги чуваат своите најскапи ресурси
  • Дали на компаниите им е потребен психолог и зошто?
  • Жените – најмалку искористен светски ресурс
  • Војна за таленти
  • Компаниите сè поагресивни во привлекувањето таленти

Категории

  • Автори (184)
    • Aфродита Кермичиева Пановска (5)
    • Јована Петровска (2)
    • Александар Делев (5)
    • Александра Марковска (1)
    • Алма Хот (12)
    • Ана Салтирова Давидовски (19)
    • Ана Чучкова (5)
    • Благица Ризоска (5)
    • Благоја Грубор (9)
    • Борис Ефтимовски (2)
    • Брајан Трејси (3)
    • Валентин Јуриќ (2)
    • Весна Алексовска (9)
    • Виктор Куновски (7)
    • Гордана Андоновска (6)
    • Гордана Гоџо (3)
    • Дејан Спасевски (18)
    • Дијана Клекар (1)
    • Драган Шутевски (6)
    • Емилија Али (2)
    • Жарко Конески (2)
    • Зоран Лукач (1)
    • Коста Мицковски (6)
    • Лидија Зорба (1)
    • Маја Смилевска (3)
    • Марија Мојсоска (3)
    • Марина Анчевска (3)
    • Матеј Томажин (2)
    • Милан Новковски (6)
    • Мирослав Драганов (1)
    • Митко Керамитчиев (1)
    • Наташа Ивановска (4)
    • Нела Јолеска (2)
    • Павле Зимбаков (4)
    • Роберт Проданоски (4)
    • Славчо Бујароски (1)
    • Снежана Какуринова (4)
    • Тања Николова Маневска (5)
    • Тања Чачорова Илиевска (2)
    • Теодор Алексов (2)
    • Томислав Трајков (5)
  • Преземено од (88)
    • Global HR (2)
    • Web Marketing Today (1)
    • Јошевски Консалтинг (2)
    • Вработување NEWS (29)
    • Неделен магазин Капитал (52)
    • Таргет списание (2)
  • Теми (257)
    • Деловни вештини (172)
      • e-mail маркетинг (9)
      • Бизнис (17)
      • Деловна комуникација (6)
      • Лидерство (8)
      • Маркетинг (27)
      • Менаџмент (32)
      • Мотивација на вработени (6)
      • Мрежен маркетинг (1)
      • Организациска култура (6)
      • Претприемништво (9)
      • Продажба (20)
      • Тимска Работа (17)
      • Финансии (2)
      • Човечки ресурси (24)
    • Живот (22)
      • Јога (7)
      • Љубов (2)
      • Деца (4)
      • Здравје (3)
      • Исхрана (4)
      • Семејство (1)
      • Фитнес (1)
    • Личен развој (62)
      • Емоционална интелигенција (2)
      • Интелигенција (3)
      • Кариера (12)
      • Коучинг (1)
      • Личен раст и развој (2)
      • Лични финансии (8)
      • Образование (5)
      • Пензија (1)
      • Психологија (9)
      • Стрес (1)
      • Финансии и Инвестиции (5)
    • Разно (2)

Последни Коментари

  • Славчо Бујароски on Промени – основа за успешен развој на бизнисите
  • Славчо Бујароски on Промени – основа за успешен развој на бизнисите
  • Славчо Бујароски on Промени – основа за успешен развој на бизнисите
  • Славчо Бујароски on Промени – основа за успешен развој на бизнисите
  • Славчо Бујароски on Промени – основа за успешен развој на бизнисите

Архива

  • September 2023
  • April 2018
  • March 2018
  • August 2017
  • July 2017
  • May 2012
  • March 2012
  • February 2012
  • January 2012
  • December 2011
  • November 2011
  • October 2011
  • September 2011
  • August 2011
  • July 2011
  • June 2011
  • March 2011
  • February 2011
  • January 2011
  • December 2010
  • November 2010
  • October 2010

Statija.mk © 2025 ·